සෑම වසරකම ඩොලර් බිලියන ගණනක් වටිනා චිත්ර ජාත්යන්තර වෙන්දේසි ආයතන හරහා හුවමාරු වන් අතර ප්රමුඛ කෞතුකාගාරවල දස දහස් ගණනක් – සිය දහස් ගණන් වටිනා කලා කෘති ප්රදර්ශනයට තබා තිබේ. එහෙත් ලෝ වැසියන් අතර සැබවින්ම සැලකිව යුතු කීර්තියක් අත්කර ගන්නේ ඉන් ඉතා ස්වල්පයකි.
ලෝකයා අතර ප්රසිද්ධ අප්රසිද්ධ ප්රමුඛ හා විශිෂ්ට ගණයේ කලා කෘති 10ක් පහත ගොනු කර ඇත.
චිත්ර ශිල්පියා: ලෙනාඩෝ ඩා වින්චි
ඇස්තමේන්තුගත දිනය: 1503 සිට 1519 දක්වා
එය දැකිය හැකි ස්ථානය: ලුවර් කෞතුකාගාරය (පැරිස්)
ලෝකයේ වඩාත්ම ජනප්රිය සිතුවම වන්නේ අර්ථකථනය කල නොහැකි සිනහවකින් සැරසුණු මේ අද්භූත කාන්තාව වීම පුදුමයක් නොවේ. නමුත් එය මෙම කලා කෘතිය පිළිබඳ නිශ්චිත හා ප්රමුඛතම කරුණු කිහිපයෙන් එකකි.
සිතුවමට පෙනී සිටින්නේ ෆ්ලෝරන්ස් වෙළෙන්දෙකු වන ෆ්රැන්චෙස්කෝ ඩෙල් ජියොකොන්ඩෝගේ බිරිඳ වන ලීසා ගෙරාඩිනි යැයි සිතන නමුත් විශේෂඥයින්ට ඒ පිලිබද විශ්වාසයක් නැත. එය කලාවේ නවෝත්පාදනයක් නිරූපණය කළේය – 1804 දී ප්රථම වරට මොනාලීසා සිතුවම ස්ථාපනයේදී සිදු කළ අර්ථ ගන්වීම් වලට අනුව, චිත්රය අඩක් දිග ආලේඛ්ය චිත්රයක වාඩි වී සිටින තැනැත්තා කෙරෙහි එතරම් සමීපව අවධානය යොමු කළ මුල්ම ඉතාලි චිත්රය වේ.
චිත්ර ශිල්පියා: ලෙනාඩෝ ඩා වින්චි
ඇස්තමේන්තුගත දිනය: 1495 සිට 1498 දක්වා
එය දැකියහැකි ස්ථානය: ශාන්ත මාරියා ඩෙල් ග්රේසි (මිලාන්, ඉතාලිය)
මුල් “පුනරුද මිනිසා” වන ලෙනාඩෝ මෙම ලැයිස්තුවේ දෙවරක් පෙනී සිටින එකම කලාකරුවා වේ.
ආගමික සිදුවීමක් නිරූපණය කලාත්මක තේමාවක් වූ යුගයක පින්තාරු කරන ලද “අන්තිම රාත්රී භෝජනය” ජේසුස් වහන්සේ කුරුසියේ ඇණ ගැසීමට පෙර සිය ගෝලයන් සමඟ අවසන් වරට ආහාරගත් ආකාරය නිරූපණය කරයි.
මෙම සිතුවම ඇත්ත වශයෙන්ම විශාල බිතු සිතුවමක් – මීටර් 4.6 (අඩි 15) ක් උස සහ මීටර් 8.8 (අඩි 28.9) පළලකින් යුක්ත වන අතර එමඟින් අමතක නොවන දර්ශනයක් දැකගත හැකිය.
බිතු සිතුවම යුධ කාලීන තර්ජන දෙකකින් බේරී ඇත – නැපෝලියන්ගේ හමුදා විසින් බිතුසිතුවමේ බිත්තිය ඉලක්කගත පුහුණු කිරීම් සදහා භාවිතා කරන ලදී. දෙවන ලෝක යුද්ධ සමයේ බෝම්බ හෙලීමෙන් මිලාන්හි සැන්ටා මාරියා ඩෙල් ග්රේසිගේ ඩොමිනිකන් කන්යාරාමයේ වහලය විනාශ වූ විට එය වසර ගණනාවක් වාතයට නිරාවරණය විය.
චිත්ර ශිල්පියා: වින්සන්ට් වැන් ගොග්
දිනය: 1889
එය දැකිය හැකි ස්ථානය: නූතන කලා කෞතුකාගාරය (නිව් යෝර්ක් නගරය)
සාපේක්ෂව වියුක්ත සිතුවම යනු ඝන බුරුසු පහරවල් වැන් ගොග්ගේ නව්යතා භාවිතයේ මූලික විශේෂාංගයකි. සිතුවමේ කැපී පෙනෙන සුළි සාදමින් ගලා යන බවක් පෙන්වන නිල් සහ කහ බුරුසු පහලවල් දශක ගණනාවක් තිස්සේ කලා ලෝලීන් තුළ කුතුහලයක් ඇති කර තිබේ.
වැන් ගොග් මානසික රෝගයකින් ප්රතිකාර ලබමින් ප්රංශයේ ශාන්ත-රෙමී හි රැකවරණය ලබමින් සිටියදී සිටියදී “තරු රාත්රිය” පින්තාරු කරන ලදී. ඔහුගේ කාමරයේ ජනේලයෙන් දිස්වූ දර්ශනය මෙම නිර්මාණයට පාදක වූ බව කියවේ.
චිත්ර ශිල්පියා: එඩ්වඩ් මන්ච්
දිනය: 1893
එය දැකිය හැකි ස්ථානය: ජාතික කෞතුකාගාරය (ඔස්ලෝ, නෝර්වේ – 2020 දී විවෘත වේ) සහ මන්ච් කෞතුකාගාරය (ඔස්ලෝ – 2020 මැයි සිට)
“The Scream” යනු එක් කලා කෘතියක් නොවේ. බ්රිතාන්ය කෞතුකාගාරයේ බ්ලොග් අඩවියකට අනුව, සිතුවම් දෙකක්, පැස්ටල් දෙකක් සහ පසුව නිශ්චිත මුද්රණ සංඛ්යාවකින් මෙය නිර්මාණය වී ඇත. මෙම සිතුවම් ජාතික කෞතුකාගාරයේ සහ මන්ච් කෞතුකාගාරයේ පිහිටා ඇති අතර 2012 දී චිත්රය ඇදීමට භාවිතා කළ එක් පැස්ටල් එකක් වෙන්දේසියේ දී ඩොලර් මිලියන 120 කට අලෙවි විය.
ආර්ට් නූවෝ විලාසිතාවේ සිතුවම්වල ඉදිරියෙන් සිටින මෙම ඇන්ඩ්රොජිනස් රූපය පෙන්වන්නේ කෑගැසීමක රූපයක් නොවේ ඒ වෙනුවට සොබාදහමෙන් එන සිදුරු විවරයක් අවහිර කිරීමක් පෙන්වා දෙයි. ඔස්ලෝහි හිරු බැස යෑමේ දී මන්ච්ට දැනුණු සැබෑ අත්දැකීමකින් එම චිත්රය නිර්මාණය වී ඇත.
චිත්ර ශිල්පියා: පැබ්ලෝ පිකාසෝ
දිනය: 1937
එය දැකිය යුතු ස්ථානය: මියුසියෝ රීනා සොෆියා (මැඩ්රිඩ්)
මෙම ලැයිස්තුවේ ඇති නවතම සිතුවම මෙය වන අතර, එය ස්පාඥ සිවිල් යුද්ධ සමයේ බාස්ක් කලාපයේ ගුවර්නිකා නගරයට ජර්මානු ගුවන් බෝම්බ හෙලීම මෙයින් නිරූපණය කරයි. මෙම සිතුවමට සුවිශේෂී පිකාසෝ ශෛලියක් ඇති අතර, යුද්ධයේ භීෂණය පිළිබඳ දිගින් දිගටම විමසා බැලීමෙන් එය 20 වන සියවසේ සංස්කෘතියේ හා ඉතිහාසයේ අංගයක් බව තහවුරු කරගෙන ඇත.
“Guernica” දෙවන ලෝක යුද්ධ සමයේ නිව් යෝර්ක්හි මෙට්රොපොලිටන් නූතන කලා කෞතුකාගාරය වෙත ගෙන යන ලදී. ප්රජාතන්ත්රවාදය ස්පාඥයට නැවත පැමිණෙන තෙක් එහි රදවා තබා ගැනීම දීර්ඝ කරන ලෙස පිකාසෝ ඉල්ලා සිටියේය. දිගු කලක් ස්පාඥයේ තිබූ අතර ආඥාදායක ජෙනරාල් ෆ්රැන්සිස්කෝ ෆ්රැන්කෝගේ අභාවයෙන් වසර හයකට පසු එය 1981 දී නැවත මැඩ්රිඩ් වෙත රැගෙන එන ලදී.
චිත්ර ශිල්පියා: ගුස්ටාව් ක්ලිමට්
ඇස්තමේන්තුගත දිනය: 1907 සිට 1908 දක්වා
එය දැකිය යුතු ස්ථානය: ඉහළ බෙල්වඩෙරේ කෞතුකාගාරය (වියානා, ඔස්ට්රියාව)
ක්ලිමට්ගේ “ස්වර්ණමය කාලපරිච්ඡේදයේ” සිට, බයිසැන්තියානු කලාත්මක බලපෑම්, චිත්රයට නඟා ඇති උද්යෝගිමත්, සැබෑ ප්රමාණයේ යුවළක් විසින් පැළඳ සිටින ඉතා අලංකාර ඇඳුම් වලින් දැකිය හැකිය.
ඉහළ බෙල්වඩෙරේ පවසන්නේ “The Kiss” ඔස්සේ ක්ලිම්ට් “ආදරය මිනිස් පැවැත්මේ හදවතේ පැවතීම පිළිබඳ සාමාන්ය උපමා ප්රකාශයක්” කරන බවයි. එහි චුම්බක ආයාචනය අනුව, මිනිසුන් එකඟ වන බව පෙනේ.
“කිස්” විකිණීමට නොමැති අතර, ක්ලිම්ට්ගේ අනෙකුත් කෘති විශාල මුදලකට අලෙවි කර ඇත. 1907 දී නිර්මාණය කරන ලද”Portrait of Adele Bloch-Bauer II” ඔප්රා වින්ෆ්රි විසින් 2016 දී ඩොලර් මිලියන 150 කට මිලදී ගෙන ඇත.
චිත්ර ශිල්පියා: ජොහැන්නස් වර්මීර්
ඇස්තමේන්තුගත දිනය: 1665
එය දැකිය හැකි ස්ථානය: මොරිට්ෂුයිස් (හේග්, නෙදර්ලන්තය)
මෙම කුතුහලය දනවන ප්රියතමය බොහෝ විට “මොනා ලිසා” සමඟ සැසඳේ. ශෛලීය වෙනස්කම් වලට අමතරව, තාක්ෂණික වශයෙන් “මුතු කරාබු සහිත ගැහැණු ළමයෙක්” හෝ ආලේඛ චිත්රයක්වත් නොව මෙය “ට්රොනි” – අතිශයෝක්තියෙන් යුත් අංග සහිත මන:කල්පිත රූපයක් පින්තාරු කිරීමක් ලෙස සැලකෙයි.
මොරිට්ෂුයිස් හී 2012 සිට 2014 දක්වා අලුත්වැඩියාවක් හේතුවෙන් ” Girl With a Pearl Earring” එක්සත් ජනපදය, ඉතාලිය සහ ජපානය යන රටවල සංචාරය කළේය. එය ලොව විශාල ප්රසිද්ධ කලා කෘතියක් ලෙස එහි තත්වය තවදුරටත් ශක්තිමත් කරමින් විශාල ජනකායක් ඒ වෙත ඇදී ආහ.
චිත්ර ශිල්පියා: සැන්ඩ්රෝ බොටිසෙලි
ඇස්තමේන්තුගත දිනය: 1485
එය දැකිය යුතු ස්ථානය: Le Gallerie Degli Uffizi (ෆ්ලෝරන්ස්, ඉතාලිය)
The Birth of Venus බොහෝ විට ධනවත් හා කලා-ආදරණීය සියවස් ගණනාවක් පුරා ෆ්ලෝරන්ස් සහ අවට ප්රදේශ පාලනය කළ මෙඩිසි පවුලේ සාමාජිකයෙකු විසින් ආරම්භ කරන ලද්දක් බව විශ්වාස කෙරෙයි.
මුල් පුනරුදයේ ශෛලිය සමඟ සම්භාව්ය ග්රීක සංස්කෘතිය පිළිබඳ නව උනන්දුවක් ඇති කර ගත් බොටිසෙලි, අමතක නොවන චරිතයක් නිර්මාණය කරන්නේ ආදරයේ දේවතාවිය විශාල ස්කොලොප් කවචයකින් ඉස්මතු වීමත් සමඟ ය.
චිත්ර ශිල්පියා: ඩියාගෝ වේලෙස්කේස්
දිනය: 1656
එය දැකිය හැකි ස්ථානය: මියුසියෝ ඩෙල් ප්රාඩෝ (මැඩ්රිඩ්)
ජනප්රිය (හා විශාල) ප්රාඩෝ හි පිහිටා ඇති “ලාස් මෙනිනාස්” ඩියාගෝ වේලෙස්කේස්ගේ වඩාත් ප්රසිද්ධ චිත්රය පමණක් නොව එය ඔහුගේ විශාලතම චිත්රයකි. කෘතියේ සංකීර්ණත්වය සියවස් ගණනාවක් පුරා කලා විචාරකයින් සහ මහජනතාවගේ සිත් ගත්තේය.
සිතුවම සිතුවමක් ලෙස ද්විත්ව රාජකාරියක් කරයි. එය ස්පාඥ රාජකීයත්වයේ සංකේතාත්මක චිත්රයක් ලෙස දැක්විය හැකි අතර තවද එය වැඩ කරන (වමේ) වේලස්කුවෙස්ගේ ස්වයං ඡායාරූපයක් ලෙසද හඳින්විය හැකිය.
චිත්ර ශිල්පියා: මයිකල්ඇන්ජලෝ
දිනය: 1508 සිට 1512 දක්වා
එය දැකිය හැකි ස්ථානය: සිස්ටයින් චැපල් (වතිකානු නගරය)
සුප්රසිද්ධ චිත්ර ශිල්පියෙකු වන මයිකල්ඇන්ජලෝගේ වඩාත් ප්රසිද්ධ කෘතිය සිස්ටයින් චැපල්හි සිවිලිමේ කොටසක් ආවරණය කරයි – එය බැලීමට නම් ඔබ උඩ බැලිය යුතුය. මෙම දර්ශනය දෙවියන් සහ ආදම්ගේ දෑත් දිගු කර ඇති අතර ඇඟිලි තුඩු ස්පර්ශ කරන ආකාරය පෙන්වයි. එය ඉතිහාසය වඩාත්ම ප්රතිනිර්මාණය වූ රූපයකි.
ආදම්ගේ මාංශ පේශි ස්වරූපය මයිකල්ඇන්ජලෝගේ අනෙක් දක්ෂතා ගැන ඉඟි කරයි – ඔහුගේ “ඩේවිඩ්” ලෝකයේ ප්රසිද්ධම මූර්තිය ලෙස හැඳින්විය හැක.
සිස්ටයින් දේවස්ථානයේ සිවිලිම ශතවර්ෂ ගණනාවකට පසු ඉටිපන්දම් දුමාරයට නිරාවරණය වී ඇත. 1989 දී අවසන් වූ දීර්ඝ, පුළුල් පිරිසිදු කිරීමකින් පසුව, මයිකල්ඇන්ජලෝ මුලින් කළ දීප්තිමත්, විචිත්රවත් වර්ණ දැක ජනතාව පුදුමයට පත් වූහ.